لینکها در وبسایت شما، نقش حیاتی در سئو و دیده شدن در موتورهای جستجو ایفا میکنند. بدون وجود لینکها، موتورهای جستجو مانند گوگل ممکن است نتوانند صفحات شما را کشف، بررسی و ایندکس کنند. با این حال، گاهی اوقات لازم است به گوگل اطلاع دهید که یک لینک خاص را دنبال نکند، یا اینکه یک لینک، یک تبلیغ است یا توسط کاربران ایجاد شده است. در این مقاله، به بررسی انواع لینکها، کاربردها و نحوه ایجاد آنها میپردازیم.
اهمیت لینکها در سئو
آنچه در این مقاله خواهید خواند:
- انواع لینکهای وبسایت و نقش آنها در سئو
- ویژگیهای لینکهای نوفالو (nofollow)
- آشنایی با لینکهای اسپانسر شده (Sponsored) و محتوای تولید شده توسط کاربران (UGC)
- آموزش ایجاد لینکهای نوفالو و اسپانسر شده
انواع لینکها و نقش آنها در سئو
وقتی شما در وبسایت خود به یک وبسایت دیگر لینک میدهید، موتورهای جستجو این لینک را به عنوان یک “رای اعتماد” برای آن صفحه در نظر میگیرند. صفحاتی که از وبسایتهای معتبر و شناختهشده، لینکهای زیادی دریافت میکنند، معمولاً در نتایج جستجو رتبه بالاتری کسب میکنند. این لینکها به نوعی، ارزش و اعتبار صفحات را افزایش میدهند. این موضوع، اهمیت استراتژی لینکسازی مناسب را دوچندان میکند.
تا چند سال پیش، گوگل به تعداد لینکهای خارجی (بک لینک) بدون توجه به کیفیت آنها اهمیت میداد. اما امروزه، با بهروزرسانی الگوریتمهایی مانند پنگوئن، کیفیت و اعتبار بک لینکها نیز بسیار مهم شده است. اگر صرفاً به تعداد بک لینکها توجه شود، ممکن است وبسایت توسط گوگل جریمه شود. بنابراین، صاحبان وبسایتها باید علاوه بر لینک دادن به وبسایتهای معتبر، از لینکهای نوفالو نیز استفاده کنند. امروزه، شناسایی انواع لینکها، یکی از وظایف مهم گوگل است.
در حال حاضر، 4 نوع اصلی لینک در وبسایتها وجود دارد:
- لینکهای فالو (Follow)
- لینکهای نوفالو (Nofollow)
- لینکهای اسپانسر شده (Sponsored)
- محتوای تولید شده توسط کاربران (UGC – User Generated Content)
ویژگیهای لینکهای نوفالو (Nofollow)
پیش از توضیح درباره لینکهای نوفالو، باید با لینکهای فالو آشنا شویم. لینک فالو، به هر لینکی گفته میشود که شما در وبسایت خود قرار میدهید و هیچ ویژگی خاصی برای آن تعریف نکردهاید. به عبارت دیگر، اگر برای یک لینک، ویژگی خاصی تعیین نکنید، بهطور پیشفرض از نوع فالو خواهد بود. لینکهای نوفالو به گوگل میگویند که این لینک، مورد تایید شما نیست یا نمیخواهید اعتبار صفحه شما به آن منتقل شود. این نوع لینکها، معمولاً برای لینکهای خارجی به وبسایتهای دیگر استفاده میشوند. البته، حتی لینکهای نوفالو نیز باید به وبسایتهای معتبر اشاره کنند تا بر سئو سایت شما تأثیر منفی نگذارند. امروزه، در شبکههای اجتماعی مانند اینستاگرام نیز با لینکهای نوفالو مواجه هستیم.
ساختار یک لینک نوفالو در وردپرس به این شکل است:
<a href=”https://www.example.com”>لینک مثال</a>
این لینک، که هیچ ویژگیای (attribute) برای آن تعریف نشده است، بهطور پیشفرض از نوع فالو است. شما نیز احتمالاً در مطالب وبسایت خود از این نوع لینکها استفاده زیادی میکنید.
یکی از کاربردهای فراوان این نوع لینکها، برای لینکهای داخلی (لینکهایی که به صفحات دیگر یک وبسایت اشاره میکنند) است. البته، گاهی اوقات برای لینک دادن به صفحات ورود و ثبتنام که از نوع لینک داخلی هستند، از لینکهای نوفالو استفاده میکنیم تا منابع گوگل، وقت خود را صرف ارزیابی و بررسی این صفحات نکنند.
اگر میخواهید برای یک وبسایت، هیچگونه اعتباری قائل نشوید، کافی است ویژگی rel=”nofollow” را به لینک خود اضافه کنید:
<a href=”https://www.example.com” rel=”nofollow”>لینک مثال</a>
آشنایی با لینکهای اسپانسر شده (Sponsored) و محتوای تولید شده توسط کاربران (UGC)
در سپتامبر سال 2019، گوگل دو نوع جدید از انواع لینکها را معرفی کرد که شامل لینکهای اسپانسر شده (Sponsored) و محتوای تولید شده توسط کاربران (UGC) میشود.
از لینکهای اسپانسر شده (Sponsored) برای نشان دادن تبلیغاتی بودن یک لینک و اعلام حمایت مالی استفاده میشود.
برای شناسایی لینکهای تولید شده توسط کاربران، از لینکهای UGC (User Generated Content) استفاده میشود. به طور کلی، هر لینکی که توسط کاربران ایجاد شود، از نوع UGC است. به عنوان مثال، نوشتههای موجود در انجمنها، نظرات کاربران و… از این نوع لینکها هستند.
در جولای سال 2020، موتور جستجوی بینگ نیز اعلام کرد که از لینکهای اسپانسر شده و UGC پشتیبانی میکند.
ساختار لینکهای اسپانسر شده در کدهای html به شکل زیر است:
<a href=”https://www.example.com” rel=”sponsored”>لینک مثال</a>
و برای یک لینک UGC نیز به صورت زیر است:
<a href=”https://www.example.com” rel=”ugc”>لینک مثال</a>
توجه: شما میتوانید برای یک لینک، چندین ویژگی را نیز تعیین کنید. به عنوان مثال، اگر بخواهید یک لینک هم اسپانسر شده و هم نوفالو باشد، باید به صورت زیر تعریف کنید:
<a href=”https://www.example.com” rel=”nofollow sponsored”>لینک مثال</a>
توجه داشته باشید که برخی از موتورهای جستجو ممکن است از لینکهای UGC و اسپانسر شده پشتیبانی نکنند. بنابراین، توصیه میشود، مانند مثال بالا، هر یک از این دو صفت را در کنار صفت nofollow به کار ببرید.
آموزش ایجاد لینکهای نوفالو (Nofollow) و اسپانسر شده (Sponsored) در وردپرس
اگر از ویرایشگر کلاسیک در وردپرس استفاده میکنید و قصد دارید از لینکهای نوفالو و اسپانسر شده استفاده کنید، میتوانید در قسمت “متن” این ویرایشگر، کدهایی که در بخش قبل توضیح داده شد را قرار دهید. اما اگر از ویرایشگر بلوک استفاده میکنید، با نصب افزونه Yoast SEO از نسخه 14.4 به بالا، به راحتی میتوانید با یک کلیک، لینکهای خود را به صورت نوفالو یا اسپانسر شده تعریف کنید.

جمعبندی: شناخت انواع لینکها برای سئو بهتر
سئو، اساس و شالوده هر وبسایتی است و برای بهبود آن، باید از تمام ظرفیتها و روشهای موجود استفاده کرد. یکی از مهمترین عوامل مؤثر در سئو، استفاده هدفمند از لینکها با ویژگیهای مختلف است. در این مقاله، ما به طور کامل انواع لینکها را با جزئیات بررسی کردیم. با رعایت نکات ارائه شده، میتوانید سئو وبسایت خود را از طریق بهینهسازی لینکها و کمک به موتورهای جستجو در درک بهتر ساختار لینکدهی، به طور چشمگیری بهبود بخشید. امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد. لطفاً نظرات و سوالات خود را در بخش دیدگاهها با ما در میان بگذارید.
منبع: Yoast.com
ارسال پاسخ