سید بلخی، نامی آشنا در دنیای وردپرس و کارآفرینی دیجیتال، بنیانگذار وبسایت WPBeginner است. این مقاله به بررسی داستان موفقیت او میپردازد و درسهای ارزشمندی را از تجربیاتش ارائه میدهد که میتواند راهنمای کارآفرینان مشتاق در حوزه وردپرس باشد. سید بلخی در سن 28 سالگی با راهاندازی 8 کسبوکار آنلاین موفق، به عنوان یکی از برجستهترین کارآفرینان وردپرس در خارج از ایالات متحده شناخته شد. او همچنین در لیست 100 کارآفرین برتر زیر 30 سال توسط سازمان ملل قرار گرفت. تولد سید در کراچی پاکستان بود، و پس از مهاجرت به ایالات متحده، مسیر موفقیت خود را در دنیای وب آغاز کرد.
داستان سید با وردپرس از سال 2008 شروع شد، زمانی که او تصمیم گرفت وبسایتهای مشتریان خود را از سیستمهای ایستا به وردپرس منتقل کند. یک سال بعد، WPBeginner، به عنوان بزرگترین منبع رایگان وردپرس متولد شد و سید، امپراطوری خود را در این فضا بنا نهاد.
شروعی بر ساخت امپراطوری وردپرس
سید بلخی با راهاندازی شرکتهای متعددی نظیر OptinMonster، WPForms، WP Mail SMTP، MemberPress، Formidable Forms و دیگر پروژههای موفق، نشان داد که نوآوری و درک نیازهای کاربران، کلید موفقیت در دنیای وردپرس است. در ادامه این مقاله، به بررسی مراحل کلیدی این مسیر موفقیتآمیز خواهیم پرداخت.

1- ورود سید به دنیای وردپرس
سید بلخی، یک کارآفرین نمونهای است که چندین شرکت را بنیانگذاری کرده است. اما این مسیر از کجا آغاز شد؟
WPBeginner، در سال 2009 متولد شد و در سال 2019 دهمین سالگرد تأسیس خود را جشن گرفت. سید بلخی از سال 2006 با وردپرس آشنا بود و در پروژههای مختلف از آن استفاده میکرد. او خیلی زود متوجه کمبودی در این فضا شد:
«هیچکس به آموزش و راهنمایی کاربران نمیپرداخت. توسعهدهندگان، مسائل فنی را پوشش میدادند، اما منبع مناسبی برای کاربران مبتدی وجود نداشت. من این شکاف را با راهاندازی WPBeginner پر کردم.»
تمرکز اصلی WPBeginner بر آموزش «چگونگی انجام کارها» بود. آنها مستندات غیررسمی برای افزونههای موجود ارائه میدادند که به تولد OptinMonster منجر شد. از طریق تعامل با کاربران، نیازهای آنها شناسایی شد و OptinMonster برای حل مشکل بازاریابی ایمیلی و افزایش مشترکین ایجاد شد.

در سال 2013، افزونه WPForms راهاندازی شد که با ارائه یک رابط کاربری ساده و کاربرپسند، امکان ایجاد فرمهای مختلف را با قابلیت کشیدن و رها کردن فراهم میکرد و بیش از 2 میلیون نصب فعال را به خود اختصاص داد.
سایر افزونهها، مانند MonsterInsights برای سادهسازی استفاده از گوگل آنالیتیکس و WP Mail SMTP برای اطمینان از تحویل ایمیلها، نیز در پاسخ به نیازهای کاربران WPBeginner توسعه یافتند. WP Mail SMTP به صورت رایگان عرضه شد و با ارتقاءهای مستمر، به یک ابزار حرفهای و ضروری تبدیل شد.
SeedProd، بخشی از برنامههای توسعه سید برای کمک به رشد کسبوکارهای وردپرسی بود که در سالهای بعد، افزونههای دیگری همچون MemberPress، Pretty Links، Formidable Forms و Affiliate Royale را به دنیای وردپرس معرفی کرد.

2- تمرکز بر کاربران غیرفنی
مشاوره، بخش مهمی از فعالیتهای سید بلخی است. WPBeginner به عنوان یک منبع آموزشی رایگان، همچنان به سوالات کاربران پاسخ میدهد. در واقع، این همان جایی است که امپراطوری وردپرس سید، به اوج خود رسید.
آیا WPBeginner فقط برای مبتدیان است؟
اگرچه نام این وبسایت ممکن است اینگونه القا کند، اما کاربران باتجربه نیز از محتوای WPBeginner استفاده میکنند و به آن مراجعه میکنند.
سید بلخی میگوید: «من عاشق کمک به افرادی هستم که دانش فنی کمی دارند. این مخاطب ایدهآل من است.»
WPBeginner به ارائه آموزشهای گام به گام میپردازد که حتی برای مبتدیان نیز قابل فهم باشد. در ارائه راهحلها، روشهای مختلفی بررسی میشود و سادهترین راهحل در ابتدا ارائه میشود. هدف اصلی این است که کاربران بدون نیاز به دانش کدنویسی، مشکلات خود را حل کنند. البته، راهحلهای پیشرفتهتر نیز برای کاربران حرفهایتر ارائه میشود.
اولویت اصلی، ارائه راهحلهای بدون نیاز به کدنویسی است.
3- تفکر از دیدگاه کاربر
سید بلخی معتقد است: «راز موفقیت، قرار دادن مردم در اولویت است. نیازهای آنها را شناسایی کنید و در جهت رفع آنها تلاش کنید. این رویکرد، منجر به موفقیت پایدار خواهد شد.»
او ادامه میدهد: «به جای کاربران فکر کنید و راهحلها را از دیدگاه آنها بررسی کنید. این میتواند تفاوت بزرگی ایجاد کند و به رشد کسبوکار شما کمک کند.»

داستان موفقیت سید بلخی، الهامبخش است. با تمرکز بر نیازهای کاربران و ارائه راهحلهای موثر، میتوان به موفقیتهای چشمگیری دست یافت.
4- حل مشکلات کاربران
آیا یک خریدار، تنها به ارزیابی محصول میپردازد یا تیم سازنده نیز برای او اهمیت دارد؟
سید بلخی در ارزیابی شرکتها، به این نکته توجه دارد: «آیا محصول، مشکلی از مشکلات کاربران را حل میکند؟» او این مشکلات را «شکافهای موفقیت» مینامد. این شکافها، گاهی نادیده گرفته میشوند، در حالی که میتوانند کلید موفقیت باشند. تا زمانی که کاربران با مشکلاتی مواجه هستند، بازار برای ارائه راهحلها وجود خواهد داشت.
سوالات مطرح شده در بخش پشتیبانی، میتوانند سرچشمه ایدههای جدید باشند. گاهی، کاربران مبتدی، سوالاتی را مطرح میکنند که ممکن است نیاز واقعی آنها را پنهان کند و این میتواند فرصتی را از دست بدهد.
به عنوان مثال، یک کاربر ممکن است بگوید: «من یک پاپآپ میخواهم.» اما ممکن است منظور او، ابزار دیگری باشد. در این موارد، هدایت کاربر به سمت ابزار مورد نیاز، اهمیت دارد. این فرآیند ممکن است زمانبر باشد، اما در نهایت، ارزشش را دارد.
نظرسنجیها و بررسیهای سالانه نیز در WPBeginner انجام میشود تا بازخورد کاربران جمعآوری شود. این بازخوردها، به بهبود مستمر محصولات کمک میکند. حتی اگر مشتری از خرید منصرف شود، تلاش میشود تا با ارائه راهحلهای مناسب، او را به خرید ترغیب کرد. انتقادات و بازخوردهای منفی، فرصتی برای شناسایی و رفع مشکلات است.
5- گامهای اولیه در ادغام کسبوکارهای کوچک
فرهنگ و ارزشهای شرکت، در اولویت قرار دارند. این، اولین گام در ادغام پس از تصاحب یک شرکت است و باید هدف نهایی مشخص شود. این اصل، اعتقاد قلبی سید بلخی است. این باور، در شرکت او نیز نهادینه شده است که مردم شایسته موفقیت هستند.
هدف اصلی، توسعه شرکتهای کوچک و رقابت با شرکتهای بزرگ است. کسبوکارهای کوچک، معمولاً منابع کافی برای رقابت ندارند.
هدف اولیه و اصلی در ادغام با هر شرکت، افزایش فروش و موفقیت اعضای سازمان است.
6- توصیههای سید برای طراحان وب جوان
سید بلخی در پاسخ به این سوال که چه توصیهای برای طراحان وب و وردپرسکاران تازهکار دارد، میگوید:
«من عاشق شنیدن داستانهای افرادی هستم که تازه شروع به کار کردهاند. توصیه من این است که با افراد مختلف صحبت کنید، به دقت به حرفهای آنها گوش دهید، موضوعات را درک کنید، در کنفرانسها شرکت کنید، سوال بپرسید و یادداشت برداری کنید. همچنین، از تجربیات افراد باتجربه در هر حرفه غافل نشوید.»
Clarity.fm یک گزینه مناسب است. اگر امکان شرکت در کنفرانسها یا سفر به نقاط مختلف را ندارید، میتوانید با متخصصان از سراسر جهان، به راحتی و بدون نیاز به سفر، در مورد موضوعات مختلف گفتگو کنید.
مشکلات خود را از کسانی که قبلاً آنها را تجربه کردهاند، بپرسید. آنها مایل به کمک هستند. تنها چالش، برقراری ارتباط با آنها است. به Clarity بروید و از تجربیات افرادی که مشکلات مشابه شما را حل کردهاند، بهرهمند شوید.
منابع:
ارسال پاسخ