صفحه‌ فرود چیست و چه کابردهایی دارد؟

صفحه‌فرود چیست

بعد از طراحی وبسایت، برای دیده‌شدن بیشتر محتوا تهیه می‌کنیم و صفحات کلیدی مانند دسته‌بندی‌ها و برگه‌ها را برای خدمات و محصولاتمان ایجاد می‌کنیم. محتوا ابزار اصلی برای انتقال پیام یک وبسایت به بازدیدکنندگان است. مقالات شامل اطلاعات مفید یا آموزشی هستند اما برگه‌ها پیامی دقیق‌تر درباره خدمات و محصولات ارائه می‌دهند. یکی از این برگه‌های مهم صفحه‌ ورود یا لندینگ پیج نام دارد. این مقاله به بررسی کامل لندینگ پیج و کاربردهای آن می‌پردازد.

تعریف لندینگ پیج

بسیاری از ما از طریق مشاهده صفحه‌ ورودی یک وبسایت با آن سایت آشنا می‌شویم. جستجو در گوگل معمولاً ما را به این صفحات می‌رساند که نقش مهمی در جذب مخاطب دارند. لندینگ پیج باید با طراحی مناسب و محتوای جذاب بتواند بازدیدکننده را جذب کند. در واقع، اهمیت لندینگ پیج به حدی است که می‌تواند موفقیت یا شکست یک وبسایت را تعیین کند.

ما تا حدی به توضیح معنای لندینگ پیج پرداختیم، اما این صفحات همچنین ابزاری مهم برای تبلیغ رایگان برند هستند. اگر محتوای این صفحات به درستی ارائه شود، می‌توانند نرخ تبدیل بازدیدکننده به مشتری را افزایش دهند که هدف اصلی کسب‌وکارها محسوب می‌شود. محتوای جذاب و طراحی کاربرپسند نقش مهمی در این فرآیند ایفا می‌کنند.

اهمیت صفحات فرود

حال که متوجه معنای لندینگ پیج شدیم، بایستی به اهمیت این صفحات بپردازیم. معمولاً این صفحات برای تبلیغ محصولات یا خدمات در شبکه‌های اجتماعی، ایمیل‌ها و… استفاده می‌شوند. وقتی مخاطب روی لینک کلیک می‌کند، مستقیماً به صفحه‌ فرود وصل می‌شود و می‌تواند اطلاعات مورد نیاز خود را دریافت کند. اگر صفحه موفق به جذب کاربر شود، تبدیل رخ می‌دهد. پس افزایش فروش می‌تواند از مهم‌ترین دلایل اهمیت لندینگ پیج‌ها باشد. دیگر دلایل ارزشمندی این صفحات عبارتند از:

  • کسب شناخت بهتر از مخاطب
  • تقویت برندسازی
  • امکان تجزیه و تحلیل صفحات فرود و دست‌یابی به اطلاعات مفید

 

کاربردهای لندینگ پیج

اکنون که اهمیت لندینگ پیج‌ها روشن شد، به کاربردهای این صفحات می‌پردازیم. یکی از مهم‌ترین وظایف این صفحات، هدایت صحیح مشتری به سمت خرید است. در زیر به کاربردهای دقیق این صفحات اشاره می‌کنیم:

  • هدایت کاربر به محصولات و خدمات خاص
  • ارائه خدمات اشتراک
  • جمع‌آوری اطلاعات مخاطبان
  • قانع کردن کاربر برای خرید

در ادامه هر یک از این کاربردها را توضیح خواهیم داد.

هدایت کاربر به محصولات و خدمات خاص

اصلی‌ترین وظیفه لندینگ پیج این است که مشتری را به خرید هدایت کند که با یک دکمه فراخوان جذاب می‌توان به این هدف رسید.

ارائه خدمات اشتراک

برخی سایت‌ها خدمات محور اشتراکی خود را به صورت عضویت ویژه ارائه می‌دهند. می‌توانید اشتراک رایگان و دوره‌های ویژه‌ای را فراهم کنید تا افراد ترغیب شوند به خرید بیشتر.

جمع‌آوری اطلاعات مخاطبان

یکی دیگر از وظایف لندینگ‌ها، جمع‌آوری سرنخ است. مثلاً برای دریافت اطلاعات کاربر، مخاطب باید شماره تماس یا ایمیلش را ارائه دهد که این موضوع به شما بانک داده‌ای ارزشمند می‌دهد.

ارتباط برقرار کردن از طریق کلیک‌ها

یکی از انواع لندینگ‌ها به نام Click-through کاربران را با کلیک‌های پیاپی در صفحه نگه‌داشته تا به خرید ترغیب می‌کنند. این موضوع جزء استراتژی‌های اصلی بازاریابی محسوب می‌شود.

گونه‌های مختلف لندینگ پیج

صفحات فرود براساس هدف‌های کسب‌وکار انواع مختلفی دارند که در ادامه معرفی می‌کنیم:

  • صفحه فرود برای جمع‌آوری سرنخ
  • لندینگ پیج با قابلیت کلیک
  • صفحه فشار
  • صفحه فروش
  • صفحه‌ میکروسایت
  • انعطاف‌پذیر ویروسی
  • صفحات Splash
  • محتوای اطلاعاتی

صفحه فرود برای جمع‌آوری سرنخ

این صفحات برای دریافت اطلاعات کاربری به کار می‌روند و به آنها Lead generation گفته می‌شود که برای درک بهتر نیازهای مشتری عالی هستند.

صفحه‌های کلیک

این نوع صفحات بر فروش سریع تمرکز دارد و با کلیک کردن، کاربران را به صفحه خرید هدایت می‌کنند.

صفحه فشار یا squeeze

مشابه Lead generation اما هدف کوتاه‌مدتی مثل گرفتن ایمیل دارد و در بالا قیف فروش قرار می‌گیرد.

صفحه فروش

این صفحات باید با محتوای هوشمند طراحی شوند تا بدون هیچ سرنخی مخاطب را به خرید تشویق کنند.

میکروسایت‌ها

میکروسایت‌ها به عنوان صفحه تبلیغاتی برای کمپین‌های خاص ایجاد می‌شوند.

صفحات ویروسی

این صفحات برای برندسازی و آگاهی از کسب‌وکار استفاده می‌شوند که حاوی اطلاعات جالبی هستند.

صفحات Splash

این صفحات اطلاعات اولیه‌ای را به صورت یک پرسش ساده ارائه می‌دهند.

صفحات اطلاعاتی

این نوع صفحات با ارائه محتوا و داستان‌های مفصل، کاربر را نگه داشته و او را به خرید تشویق می‌کنند.

جمع‌بندی

با این که سایت‌ها محتوای بسیاری دارند، اما صفحات فرود هستند که می‌توانند بر جذب مشتری و افزایش فروش تأثیر بیشتری بگذارند. در این مقاله تعریف، انواع و کاربردهای صفحات فرود را بررسی کردیم تا بتوانید از امکانات آن بهره‌مند شوید.