صفحات ستونی (Pillar Pages) چیستند و چه تاثیری بر سئوی سایت شما دارند؟

صفحات پیلار کانتنت یا صفحات ستونی در سایت چیست ؟ تاثیر آن روی سئو

تولید محتوا، ستون اصلی سئو است و برای موفقیت در این حوزه، نیاز به یک استراتژی محتوایی مدون دارید. این استراتژی، فراتر از انتخاب کلمات کلیدی و نوشتن مقالاتی پیرامون آن‌هاست. شما باید بدانید که هر صفحه، برای چه مخاطبی مناسب است و چگونه باید در نتایج جستجوی گوگل، رتبه کسب کند. خوشبختانه، روش‌های مختلفی برای تولید محتوا وجود دارد که به شما در ایجاد یک مسیر منسجم و هدفمند کمک می‌کند. یکی از بهترین این روش‌ها، استفاده از ساختار صفحات ستونی (Pillar Pages) و خوشه‌های موضوعی است. این ساختار، به شما این امکان را می‌دهد که محتوای سایت خود را به صورت یک هرم سازماندهی کنید و ارتباط بین صفحات را بهینه سازید. همچنین، این استراتژی نقش بسزایی در بهبود رتبه سایت شما در گوگل دارد. اگر می‌خواهید با این ساختار آشنا شوید، این مقاله به شما کمک خواهد کرد.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

  • صفحات ستونی چیستند؟
  • تاثیر صفحات ستونی بر سئوی سایت
  • نحوه ایجاد صفحات ستونی

صفحات ستونی (Pillar Pages): مفاهیم و کاربردها

صفحات ستونی یا Pillar Pages، صفحات اصلی و جامعی هستند که یک موضوع کلی را به طور کامل پوشش می‌دهند. این صفحات، به مقالات جزئی‌تر و تخصصی‌تر که در مورد زیرمجموعه‌های آن موضوع نوشته شده‌اند، لینک می‌دهند. می‌توانید صفحات ستونی را به عنوان فهرست یک کتاب در نظر بگیرید که فصل‌های مختلف آن، همان مطالب تخصصی هستند. همچنین، می‌توان آن‌ها را به عنوان یک درخت تصور کرد که صفحات تخصصی، شاخه‌های فرعی آن هستند. صفحات ستونی، سنگ بنای استراتژی محتوایی شما هستند. این صفحات به عنوان یک صفحه فرود در مرکز محتواهای سایت قرار می‌گیرند و مخاطبان را به سایر محتواهای مرتبط هدایت می‌کنند. در واقع، صفحات ستونی، مهم‌ترین موضوعات محتوایی شما را به نمایش می‌گذارند و کاربران را به صفحات مرتبط برای کسب اطلاعات بیشتر، دعوت می‌کنند.

طول محتوای صفحات ستونی: چه مقدار محتوا لازم است؟

صفحات ستونی به دلیل ماهیت جامع خود، معمولاً از دیگر صفحات سایت، طولانی‌تر هستند. اگرچه قانون سفت و سختی در مورد طول محتوای صفحات ستونی وجود ندارد، اما معمولاً بیش از 2000 کلمه را شامل می‌شوند. با این حال، تنها حجم محتوا مهم نیست، بلکه جامع بودن آن از اهمیت بیشتری برخوردار است. نکته جالب این است که صفحات ستونی به تنهایی کارایی ندارند، بلکه در کنار صفحات تخصصی عملکرد موثری دارند. صفحات تخصصی، قدرت صفحات ستونی را افزایش می‌دهند، درست مانند دوچرخه‌ای که چرخ‌هایش با رکاب زدن به حرکت در می‌آید. احتمالاً اکنون این سوال برای شما مطرح شده است که صفحات تخصصی یا خوشه‌های موضوعی چه هستند. پاسخ این سوال را در ادامه مقاله خواهید یافت.

خوشه موضوعی: ساختاری برای محتوای مرتبط

خوشه موضوعی، مجموعه‌ای از محتواهای مرتبط است که حول یک موضوع اصلی شکل می‌گیرد و جنبه‌های مختلف آن را پوشش می‌دهد. همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، هر صفحه تخصصی، یک صفحه ستونی در بالای خود دارد و توسط سایر مطالب تخصصی احاطه شده است. از زاویه‌ای دیگر، هر صفحه ستونی شامل چندین صفحه تخصصی در زیرمجموعه خود می‌شود که به آن‌ها لینک داده شده است. صفحات تخصصی، موضوعاتی را پوشش می‌دهند که در صفحه ستونی به صورت اجمالی و در حد معرفی به آن‌ها پرداخته شده است. بدین ترتیب، صفحه ستونی در مرکز خوشه موضوعی قرار می‌گیرد و صفحات تخصصی، خوشه‌هایی هستند که حول صفحه ستونی شکل می‌گیرند. این مدل از استراتژی تولید محتوا، توسط سایت‌های معتبر معرفی شده است. این روش به ویژه در مواردی که وبلاگ سایت شما یکی از بخش‌های مهم استراتژی بازاریابی محتوایی شما است، کاربرد زیادی دارد.

خوشه موضوعی چیست؟

در سئو خوشه موضوعی باید به سه عنصر اصلی توجه داشت:

  • یک صفحه ستونی که بر یک موضوع خاص و جزئی تمرکز ندارد، بلکه موضوعات گسترده‌ای را پوشش می‌دهد.
  • چندین صفحه تخصصی که هر کدام بر یک موضوع جزئی، به طور عمیق متمرکز شده‌اند.
  • لینک‌های داخلی که با یک استراتژی هدفمند ایجاد شده‌اند.

صفحات ستونی و تخصصی می‌توانند رتبه شما در نتایج جستجوی گوگل را ارتقا دهند و ترافیک ورودی سایت را افزایش دهند. در ادامه، برخی از تاثیرات این صفحات بر سئوی سایت را بررسی می‌کنیم:

  • گوگل به خوبی می‌تواند موضوعات فرعی که حول یک موضوع اصلی وجود دارند را درک کند. بنابراین صفحات ستونی و تخصصی، توجه هوش مصنوعی گوگل را به خود جلب می‌کنند.
  • خوشه‌های موضوعی، هماهنگی و ارتباط معنایی صفحات مختلف سایت را حفظ می‌کنند و باعث افزایش رتبه صفحه می‌شوند.
  • صفحات ستونی و تخصصی، سیگنال‌های مثبتی در خصوص اعتبار، تخصص و قابلیت اطمینان سایت شما به گوگل ارسال می‌کنند. این سه عامل، از مهم‌ترین فاکتورهای مربوط به E-A-T گوگل هستند و نقش مهمی در رتبه صفحات دارند.

مثالی از صفحات ستونی و صفحات تخصصی

فرض کنید می‌خواهید یک صفحه ستونی درباره موضوع بازاریابی ایمیلی ایجاد کنید. موضوعات فرعی زیادی حول بازاریابی ایمیلی وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را پوشش دهید. این موضوعات فرعی شامل موارد زیر هستند:

  • چرا بازاریابی ایمیلی؟
  • بهترین پلتفرم‌های بازاریابی ایمیلی
  • قالب‌های ایمیل
  • انتخاب موضوع ایمیل
  • رساندن ایمیل به مخاطب
  • بهترین زمان ارسال ایمیل
  • افزایش لیست ایمیل
  • بخش‌بندی مخاطبان در لیست ایمیل
  • دعوت به اقدام (CTA)
  • ردیابی عملکرد ایمیل

پس از استخراج موضوعات فرعی، اکنون زمان تولید محتوا برای صفحه ستونی فرا می‌رسد. برای این منظور، باید محتوایی طولانی در نظر بگیرید که همه موضوعات فرعی را پوشش دهد. در این صفحه، قرار نیست که موضوعات فرعی به طور دقیق و جامع بررسی شوند، بلکه فقط باید معرفی شده و توضیحاتی در حد آشنایی در مورد آن‌ها داده شود. اما در کنار صفحه ستونی، لازم است به فکر ایجاد صفحات تخصصی باشید. صفحات تخصصی، به طور اختصاصی به هر یک از موضوعات فرعی می‌پردازند. کلمه کلیدی هر یک از صفحات تخصصی، یکی از موضوعات فرعی است. هر یک از صفحات تخصصی، لینک داخلی به صفحه ستونی بازاریابی ایمیلی دارند و صفحه ستونی نیز به هر یک از صفحات تخصصی لینک می‌دهد. علاوه بر این، ممکن است بین صفحات تخصصی هم لینک‌سازی انجام شود.

تاثیر صفحات پیلار بر سئو سایت

مزایای صفحات ستونی برای سئو سایت

مزیت استفاده از صفحات ستونی، تنها به سازماندهی صفحات سایت و استراتژی محتوایی آن محدود نمی‌شود، بلکه این صفحات، عملکردی مشابه یک موتور جت برای سئوی سایت دارند. اگر می‌خواهید تأثیرات صفحات ستونی بر سئو سایت را بدانید، در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

بهبود ساختار سایت

یکی از فاکتورهایی که گوگل در رتبه‌بندی صفحات سایت شما در نظر می‌گیرد، ارتباط معنایی محتوا با موضوعاتی است که کاربران جستجو می‌کنند. علاوه بر این، گوگل به اعتبار، امانت‌داری و تخصص محتواهای سایت هم تاکید زیادی دارد و برای رتبه‌بندی سایت‌ها به این موارد توجه ویژه‌ای نشان می‌دهد. گوگل برای ارزیابی این موارد، نیاز به درک محتوای سایت‌ها دارد. از این رو، الگوریتم‌ها و برنامه‌های متنوعی برای این کار در نظر گرفته است. اما گوگل برای آن‌که محتوای سایت شما را به خوبی درک کند، تنها به بررسی جداگانه صفحات سایت اکتفا نمی‌کند، بلکه به مجموعه‌ای از محتواهای سایت با یکدیگر نگاه می‌کند. یکی از مواردی که گوگل مدنظر قرار می‌دهد، میزان ارتباط محتواهای صفحات با یکدیگر است. در مواردی که سایت شما محتوای زیادی دارد، صفحات ستونی به شما کمک می‌کنند، محتواهای مشابه را منسجم کرده و بین آن‌ها ارتباط برقرار کنید. در واقع، صفحه ستونی یک نقشه سلسله‌مراتبی برای محتوای سایت شما ایجاد می‌کند. در نهایت، این روند باعث بهبود ساختار صفحات سایت می‌شود و به گوگل این امکان را می‌دهد تا موضوع محتواها را بهتر درک کرده و تخصص شما را به درستی تشخیص دهد. در نتیجه، این روند باعث ارتقای رتبه سایت شما می‌شود.

افزایش رتبه در کلمات کلیدی رقابتی

صفحات ستونی معمولاً شانس بیشتری برای رتبه‌گرفتن در کلمات کلیدی با رقابت بالا و حجم جستجوی زیاد دارند. زیرا این صفحات، موضوعات گسترده‌ای را پوشش می‌دهند و حجم اطلاعات زیادی را به کاربر ارائه می‌دهند. واقعیت این است که کاربرانی که کلمات عمومی و کلی را جستجو می‌کنند، معمولاً به دنبال مرور کلی اطلاعات در مورد موضوع مورد نظر هستند. آن‌ها در مراحل اولیه سفر مشتری قرار دارند و نیازی به محتوای تخصصی و اطلاعات عمیق در مورد موضوع مدنظر خود ندارند. به همین دلیل، صفحات ستونی که نگاهی کلی به موضوعات گسترده دارند، برای این افراد بسیار مناسب هستند. گوگل نیز این موضوع را به خوبی تشخیص داده و به صفحات ستونی برای کلمات کلیدی کلی، رتبه‌های بهتری می‌دهد.

اما کاربر پس از این‌که اطلاعات اولیه را در مورد موضوع مورد نظر خود به دست آورد، نیاز به اطلاعات تخصصی و عمیق‌تر پیدا می‌کند. در این مرحله، جستجوی کاربران به عبارت‌های خاص‌تر و طولانی‌تر تبدیل می‌شود. در صورتی که از صفحات ستونی سایت خود، به صفحات تخصصی با موضوعات جزئی‌تر لینک داده باشید، کاربران سایت برای دریافت اطلاعات عمیق‌تر و تخصصی‌تر در مورد موضوع مورد نظر، از طریق همین لینک‌ها به صفحات هدف هدایت می‌شوند. بدین ترتیب، احتمال ترک سایت توسط کاربران بسیار کمتر می‌شود.

صفحات ستونی، به دلیل ماهیت جامعی که دارند، می‌توانند بک‌لینک‌های زیادی از سایت‌های دیگر دریافت کنند. در نتیجه، این صفحات معمولاً PageRank بالاتری به دست می‌آورند. البته، آن‌ها می‌توانند این امتیاز خود را تا حدی در اختیار دیگر صفحات هم قرار دهند. در واقع، صفحات تخصصی که از یک صفحه ستونی لینک گرفته‌اند، از امتیاز آن بهره‌مند می‌شوند و می‌توانند رتبه‌های بالاتری کسب کنند. از سوی دیگر، صفحات تخصصی هم به صفحه ستونی خود لینک داده‌اند. در نتیجه، با بالا رفتن PageRank صفحات تخصصی، امتیاز آن‌ها به صفحات ستونی هم می‌رسد و رتبه آن‌ها باز هم ارتقا پیدا می‌کند. همان‌طور که متوجه شده‌اید، این روند یک چرخه مثبت و سودمند برای سئوی سایت شما ایجاد می‌کند.

ایجاد تخصص در حوزه فعالیت

وقتی شما یک اکوسیستم از محتواها را حول موضوعات خاصی ایجاد می‌کنید، برند شما توسط کاربران، رسانه‌ها و گوگل، به عنوان یک برند تخصصی شناخته می‌شود. این بهترین اتفاقی است که می‌تواند برای محتوای سایت شما رخ دهد. زیرا وقتی گوگل، سایت شما را به عنوان یک منبع قابل اطمینان اطلاعات شناسایی کند، رتبه‌های بالایی را در نتایج جستجو به شما اختصاص خواهد داد.

علاوه بر همه این‌ها، ساختار صفحات ستونی و تخصصی به شما این فرصت را می‌دهد تا به یک موضوع از زوایای مختلف نگاه کنید و تخصص خود را نشان دهید. همین امر باعث می‌شود گوگل، محتوای شما را جامع‌تر و کاربردی‌تر تشخیص داده و باز هم رتبه‌های بالاتری را به شما اختصاص دهد.

راهنمای ایجاد صفحات پیلار

ایجاد صفحات ستونی: راهنمای گام به گام

برای ایجاد صفحات ستونی و تخصصی، در گام اول باید تمام کلمات کلیدی وب‌سایت خود را جمع‌آوری کنید. سپس، آن‌ها را به پست‌های وبلاگی، مطالب تخصصی و صفحات ستونی، دسته‌بندی کنید. پس از آن، نوبت به نوشتن مطالب تخصصی و ستونی می‌رسد. در ادامه، مراحل نوشتن مطالب تخصصی را مرور می‌کنیم، و سپس به سراغ نوشتن صفحات ستونی می‌رویم.

انتخاب موضوعات هدفمند

در گام اول، باید مشخص کنید که در چه موضوعاتی می‌خواهید رتبه کسب کنید. هدف در اینجا، انتخاب موضوعات گسترده است، نه کلمات کلیدی خاص. بهتر است موضوع انتخابی شما، به اندازه‌ای گسترده باشد که برای پوشش کامل آن، به چند پست وبلاگی نیاز باشد، اما آن‌قدر هم گسترده نباشد که نتوان آن را در یک صفحه ستونی پوشش داد. به عنوان مثال، موضوع «کسب و کار» برای یک صفحه ستونی بسیار وسیع است. پس از این‌که موضوع مناسب را برای صفحه ستونی انتخاب کردید، ابتدا مطمئن شوید که حجم جستجوی کلمه مورد نظر، به اندازه کافی زیاد است. همچنین، بهتر است روند استقبال کاربران از این عبارت را هم بررسی کنید. آیا جستجو برای موضوع مورد نظر شما، روند افزایشی دارد یا کاهشی؟

انجام تحقیق جامع کلمات کلیدی

اگر موضوعی که انتخاب کرده‌اید، حجم جستجوی بالایی دارد و استقبال کاربران از آن زیاد است، اکنون باید تحقیق کلمات کلیدی را برای آن انجام دهید. در این مرحله، باید همه‌چیز را درباره موضوع مورد نظرتان استخراج کنید. پرسونای مخاطبان خود را بشناسید و آن‌ها را دسته‌بندی کنید. بررسی کنید که مخاطبان شما در هر مرحله از سفر مشتری، به چه اطلاعاتی نیاز دارند، چه سوالاتی می‌پرسند و دغدغه‌هایشان چیست؟ ابزارهای زیادی برای تحقیق جامع کلمات کلیدی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. یک راه ساده، استفاده از ابزار Google Keyword Planner است که از اطلاعات خود گوگل برای استخراج کلمات مرتبط با موضوع مورد نظر شما استفاده می‌کند. راه دیگر، استفاده از ابزارهای جانبی است. همچنین، می‌توانید به پیشنهادهایی که گوگل هنگام جستجوی یک عبارت به شما می‌دهد، توجه کنید. اگر دقت کرده باشید، هنگام تایپ یک عبارت در نوار جستجوی گوگل، عبارت‌هایی برای تکمیل متن به شما پیشنهاد می‌شود. این عبارت‌ها، در واقع چیزهایی هستند که بیشتر از بقیه جستجو می‌شوند. می‌توانید از این طریق، عبارت‌های پرجستجو را پیدا کنید. همچنین، در پایین نتایج جستجوی هر عبارت، گوگل عبارت‌های مشابه و پرجستجو را به شما پیشنهاد می‌دهد. این پیشنهادها هم می‌توانند در تحقیق کلمات کلیدی به شما کمک کنند.

گروه‌بندی کلمات کلیدی

در این مرحله، لازم است کلمات انتخابی را گروه‌بندی کنید. یعنی مشخص کنید که کدام کلمات به درد یک پست وبلاگ می‌خورند و کدام یک نیاز به پست‌های جداگانه دارند. تقسیم‌بندی کلمات کلیدی، شاید سخت‌ترین قسمت کار باشد، اما مهم‌ترین قسمت کار هم هست. اگر تقسیم‌بندی کلمات را به درستی انجام ندهید، مطالب تخصصی شما یا خیلی گسترده می‌شوند یا خیلی جزئی. همچنین، ممکن است شباهت زیادی به یکدیگر پیدا کنند و هیچ‌کدام نتوانند رتبه‌های خوبی کسب کنند.

در گام اول، می‌توانید با مشخص‌کردن کلمات مربوط به یک پست شروع کنید. واقعیت این است که نمی‌توان فرمول خاصی برای این کار ارائه داد، اما دو گزینه پیش روی شما قرار دارد. یک راه این است که هر کدام از کلمات را جداگانه در گوگل جستجو کنید. اگر برای برخی کلمات، صفحات یکسانی در نتایج جستجو نمایش داده شد، این کلمات در یک دسته موضوعی قرار می‌گیرند. اما کلماتی که هر کدام نتایج جستجوی متفاوتی دارند، باید هر کدام به عنوان یک پست وبلاگ در نظر گرفته شوند. برای مثال، چنانچه عبارات «استراتژی سئو»، «استراتژی سئو سایت» و «استراتژی بازاریابی سئو» را جستجو کنید، نتایجی که گوگل نشان می‌دهد، یکسان است. ممکن است رتبه صفحات برای هر عبارت متفاوت باشد، اما در اصل، صفحات یکسانی نمایش داده می‌شوند. در چنین حالتی، این عبارات در یک دسته موضوعی قرار می‌گیرند. یعنی اگر پست وبلاگی برای عبارت «استراتژی سئو» ایجاد کنید، همین صفحه برای عبارت «استراتژی سئو سایت» هم می‌تواند رتبه بگیرد. در همین حال، اگر عبارت «سئو داخلی» را جستجو کنید، صفحاتی کاملاً متفاوت با قبلی نمایش داده می‌شود. این نشان می‌دهد که «سئو داخلی» نیاز به پست وبلاگ جداگانه‌ای دارد.

راه دیگری که می‌توانید برای تقسیم‌بندی صفحات در پیش بگیرید، استفاده از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی است که این کار را انجام می‌دهند. برای مثال، خود Keyword Planner گوگل، گزینه‌ای برای نمایش کلمات مرتبط به صورت گروهی دارد.

پس از این‌که کلمات کلیدی را به دسته‌های موضوعی تقسیم‌بندی کردید، باید دسته‌های موضوعی را هم در خوشه‌های موضوعی تقسیم‌بندی کنید. یعنی هر چند پست وبلاگی که با هم مرتبط هستند را در یک خوشه موضوعی قرار دهید. در ادامه، می‌توانید خوشه‌های موضوعی را هم در دسته‌بندی‌های اصلی سایت تقسیم‌بندی کنید. بدین ترتیب، یک ساختار هرمی منسجم برای محتوای سایت شما به دست می‌آید.

ایجاد صفحات ستونی

پس از این‌که ساختار سایت، صفحات ستونی و صفحات تخصصی را مشخص کردید، می‌توانید نوشتن محتوا برای صفحات تخصصی را شروع کنید. پیشنهاد ما این است که محتوای صفحات تخصصی را قبل از صفحه ستونی تولید کنید. زیرا تجربه نشان داده، اگر محتوای صفحات تخصصی آماده باشد، جمع‌آوری مطالب برای صفحات ستونی ساده‌تر خواهد بود. ضمن این‌که محتوای آن‌ها منسجم‌تر خواهد شد. معمولاً وقتی محتوای صفحات ستونی قبل از صفحات تخصصی ایجاد می‌شود، موضوعات زیادی را پوشش می‌دهند و در نتیجه، صفحات تخصصی دارای محتوای زاید و تکراری می‌شوند. به طور کلی، در تولید محتوای صفحه ستونی، دو نکته را مدنظر داشته باشید:

  • اطلاعات لازم را به طور خلاصه در موضوعات فرعی ارائه کنید، به گونه‌ای که خواندن آن برای کاربر، ارزش کافی را داشته باشد.
  • اما توجه داشته باشید که به موضوعات فرعی، عمق زیادی ندهید تا بتوانید در صفحات تخصصی، با جزئیات عمیق، آن‌ها را بررسی کنید.

به طور خلاصه می‌توان گفت، به موضوعات فرعی در صفحات ستونی، به اندازه‌ای بپردازید که هم کاربران و هم گوگل متوجه شوند که به اندازه کافی به سوالاتشان در مورد موضوع، پاسخ داده شده‌است. اما باید بخشی از اطلاعات را نگه دارید تا کسانی که می‌خواهند اطلاعات تکمیلی در مورد آن به دست آورند، به صفحه تخصصی آن موضوع بروند. در نهایت، پس از تولید محتوا، نکات مربوط به سئو صفحه ستونی را هم برای آن‌ها بررسی کنید. این نکات شامل موارد زیر است:

  • کلمه کلیدی اصلی را در عنوان و سرتیترهای صفحه به کار ببرید.
  • از کلمات جذاب و ترغیب کننده در تگ عنوان و متای توضیحات صفحه استفاده کنید.
  • از داده‌های ساختاریافته یا اسکیمای مناسب برای هر صفحه استفاده کنید.
  • از تگ‌های H برای بخش‌های مختلف متن استفاده کنید.
  • مطمئن شوید که کلمات کلیدی اصلی را به اندازه کافی در متن به کار برده‌اید.
  • کلمات کلیدی فرعی و Longtail را در متن بگنجانید.
  • کلمه کلیدی اصلی را در پاراگراف اول متن به کار ببرید.
  • مطمئن شوید که محتوای شما با Search Intent مرتبط با موضوع، هماهنگی دارد.
  • در متن خود از پاراگراف‌های کوتاه استفاده کرده و آن‌ها را با سرتیترها جدا کنید تا خواندن آن آسان و جذاب باشد.
  • تصاویر صفحه را بهینه کنید و Alt یا «متن جایگزین تصویر» مناسب برای آن‌ها در نظر بگیرید.

لینک‌سازی داخلی در صفحات ستونی

برای این‌که خوشه‌های موضوعی شما مؤثر باشند و نتیجه لازم را به دست آورند، باید یک استراتژی لینک‌سازی داخلی قوی در آن‌ها به کار ببرید. لینک‌سازی داخلی، تأثیر باورنکردنی در سئو دارد. هرچند بسیاری از افراد، لینک‌های داخلی را تنها وسیله‌ای برای هدایت کاربر از یک صفحه به صفحه دیگر می‌دانند، اما واقعیت این است که این لینک‌ها، کاربردهای بیشتری دارند. در واقع، با استفاده از لینک‌سازی داخلی، گوگل به ارتباط معنایی صفحات مختلف پی می‌برد. اگر از لینک‌های داخلی در خوشه موضوعی استفاده نکنید، نمی‌توانید انتظار نتیجه درخشانی از آن‌ها داشته باشید. در استفاده از لینک‌های داخلی، مراقب باشید از انکرتکست‌های مناسب و مرتبط با کلمه کلیدی هر صفحه استفاده کنید تا اثربخشی آن بیشتر شود.

ترویج صفحات ستونی: گام نهایی

پس از این‌که محتوای صفحه ستونی را نیز تولید کرده و آن را در سایت خود منتشر کردید، در مرحله آخر باید به سراغ سئو خارجی بروید. در این مرحله، لازم است بک‌لینک‌های خارجی برای صفحه ستونی خود، به دست آورید. برای این هدف، می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • پست‌هایی به عنوان مهمان در سایت‌های مرتبط با حوزه کاری خودتان منتشر کنید و در آن‌ها، لینک‌هایی به صفحات ستونی سایت خودتان بدهید.
  • با سایت‌های مرتبط، ارتباطی سازنده برقرار کنید و با یکدیگر تبادل لینک کنید.
  • اینفوگرافیک‌های جذاب با قابلیت اشتراک‌گذاری لینک آن را در سایت خود قرار دهید.
  • با اینفلوئنسرهای فعال در حوزه کاری خودتان، ارتباط بگیرید و از آن‌ها بخواهید محتوای سایت شما را به دنبال‌کنندگانشان معرفی کنند.
  • از دیگر تکنیک‌های سئو خارجی استفاده کنید و یک استراتژی لینک‌سازی خارجی برای سایت خود ایجاد کنید.

جمع‌بندی

صفحات ستونی، در کنار صفحات تخصصی، یک استراتژی برای تولید محتوای سایت شما ایجاد می‌کنند که با استفاده از آن، هم می‌توانید ساختار صفحات سایت را سازماندهی کنید و هم می‌توانید رتبه‌های خوبی از گوگل بگیرید. صفحات ستونی، در واقع محتواهایی هستند که بر یک موضوع خاص و جزئی تمرکز ندارند، بلکه موضوعات کلی را پوشش می‌دهند. این صفحات، محتوایی طولانی دارند که بیش از 2000 کلمه را شامل می‌شود. ساختار صفحات ستونی و صفحات تخصصی به این شکل است که هر صفحه ستونی، چندین صفحه تخصصی در زیرمجموعه خود دارد و به همه آن‌ها لینک می‌دهد. صفحات تخصصی، بر موضوعات فرعی صفحه ستونی، به طور تخصصی و عمیق تمرکز می‌کنند. آن‌ها همچنین به صفحه ستونی لینک می‌دهند.